景色をすくう / Scoop the landscape
2020 August 19(wed)- 29(sat)  gallery&space DELLA-PACE (Kobe) 
2020 October 23(fri)-November 9(mon) GAMOYONGallery (Osaka)
2021 March 4(thu)-September カンディハウス大阪 (Osaka)

 いつも切ないところにある記憶や経験は、なかなか像を結ばない。 それは死の重さを感じさせながら、流れていく知覚をとおして、形あるものとそうではないものとの間 ( あわい ) に明滅している。
描いていくことは、間 ( あわい ) に向かって明滅するモノをイメージとしてすく い取ることだが、画面に置くと、どこかに沈んで、偶然や予感とでも言うような 曖昧なものにもどる。 定位しようがないそれらは画面の中でも曖昧なままだが、確実に空間やみる人に共振するように広がる。
 制作の開始は、不定形の色彩を画面全体に充填せず、キャンバス外の空間と呼 吸するように置いていくことからはじまる。私と画面、作品と置かれた空間、作品とみる人とのやりとりのための余白を残す。 そして絵具の乾燥と重色を繰り返し現れた色面は、白色で覆われて遠くにいったり、深い色彩で近くに重く沈んだりして描く時間の進行に合わせて呼吸する。 さらにその包み込む画面へ、線を細くぬうように、うたうように描く。それは色 面に動きや方向を暗示する。 またデジタル画像から抽出した硬い線は、もとの形象を少しだけに匂わせたりするが、ほとんどが分解されたかけらとしてある。この全く違うところからやってきた線 / かけらは色面に少し寄り添い、あるいは大きく反発することで画面の中に響きが広がる。

 Memories and experiences, which are always in a sad place, do not easily form a picture. They are flickering in the space between the tangible and the intangible, through the weight of death and flowing perception.
To paint is to capture the flickering objects towards the interstice as an image, but when they are placed on the screen, they sink somewhere and return to something ambiguous, as if by chance or premonition. These things, which cannot be localised, remain ambiguous on the screen, but they certainly spread out in a way that resonates with the space and the viewer.
 The production process begins by not filling the entire screen with irregular colours, but placing them so that they resonate with the space outside the canvas. I leave a blank space for the interaction between myself and the canvas, between the work and the space in which it is placed, and between the work and the viewer. The coloured surfaces, which appear after repeated drying and layering of paint, are covered with white and move into the distance, or sink heavily into the near distance with deep colours, breathing in time with the progress of the painting. The painting is then drawn on the enveloping surface in a thin, waving, singing line. It suggests movement and direction on the coloured surface. The hard lines extracted from the digital image give a slight hint of the original figure, but are mostly deconstructed fragments. These lines / fragments, which come from a completely different place, are slightly close to the colour plane or are greatly opposed to it, thus spreading echoes in the picture plane.

“景色をすくう” 1,000(h)×3,240(w)mm acrylic on canvas,pigment-pen

“ハクモクレン”
727(h)×606(w)mm F20 (2020) acrylic on canvas,pigment-pen

“鳴き声をさがす” 1,250(h)×330(w)mm (2020) acrylic on canvas,pigment-pen

“風から” 320(h)×803(w)mm (2020) acrylic on canvas,pigment-pen

“Spring frost” 318(h)×410(w)mm F6(2020)
acrylic on canvas,pigment-pen

“静寂の降る春”380(h)×455(w)mm F8
acrylic on canvas,pigment-pen